Telekonsultacje medyczne, gdzie po e-wizytę?

Telekonsultacje medyczne, gdzie po e-wizytę? Sprawdziłem ofertę polskich usługodawców świadczących opiekę zdalną. Telecentra Zdalnej Opieki Medycznej czy wirtualne gabinety w Polsce dostępne są od blisko 5 lat. Jak społeczeństwo odbiera wizyty i konsultacje lekarskie on-line? W czym może nam pomóc e-konsultacja zamiast wizyty stacjonarnej w placówce zdrowia? Odpowiedź znajdziesz w artykule.

Telekonsultacje medyczne, gdzie po e-wizytę?

Telekonsultacje medyczneNajlepiej na rynku usług zdrowotnych mają pacjenci posiadający abonamenty zdrowotne i ubezpieczenia. Świadczenia na odległość to w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej ustalanie stanu zdrowia chorego za pośrednictwem środków teleinformatycznych. Służą temu czat, czat-video, rozmowa telefoniczna. Tak jak rozmowa video z lekarzem może być nowością, tak Infolinie Zdrowotne w Polsce istnieje od ponad 10 lat. Jest to domena prywatnych sieci zdrowotnych (LUX MED, Medicover, Enel-Med). Również Towarzystw Ubezpieczeniowych mających w swojej ofercie ubezpieczenia zdrowotne (PZU Zdrowie, Allianz).

Własne Centrum Zdalnej Opieki czy outsourcing usług zdrowotnych?

Telekonsultacje medyczneWśród usługodawców e-konsultacji na rynku najprężniejsze ośrodki to te posiadające zorganizowane grupy pacjentów. Znów prym wiodą w tej materii operatorzy medyczni (LUX MED, Medicover, Enel-Med). Część z usług dostępnych na rynku dostarczają platformy telemedyczne (telemedi.co, iWylecz24.pl) bądź wyspecjalizowane w opiece senioralnej (Tele-Anioł), kardiologicznej (e-Care, Kardiofon), czy diabetologicznej telecentra. Dodatkowe informacje w tym temacie umieściłem w artykule o telemedycynie w kardiologii. Patrząc z perspektywy pacjenta, nieistotne jest dla niego, kto świadczy usługę. Ważne, żeby była komplementarna, wygodna i przystępna, nie tylko cenowo. Patrząc z perspektywy dostawców, świadczenie usługi zdalnej jest elementem koordynacji pacjenta. Tym samym zarządzania kosztem, utylizacją świadczeń czy ryzykiem. Opłacalność tego typu przedsięwzięć zyskuje przy skali pacjentów podłączonych do systemu i przemyślanemu modelowi działania.

Gdzie po telekonsultacje medyczne w ramach NFZ

W ramach państwowego płatnika oferta telekonsultacji medycznych ogranicza się do pacjentów 65+. Telekonsylia geriatryczne i kardiologiczne, dedykowane są lekarzom Podstawowej Opieki Zdrowotnej jak i ich pacjentom – seniorom. Mają one na celu pomoc przy prowadzeniu leczenia pacjentów przez Internistów czy Lekarzy Rodzinnych w ośrodkach – najczęściej wiejskich, oddalonych od poradni specjalistycznych. W ciągu 2 lat funkcjonowania usługi skorzystało z niej niecałe 300 pacjentów. Jest też telerehabilitacja kardiologiczna (hybrydowa) korzystająca ze zdalnych monitoringów EKG pacjenta stosowana w rehabilitacji kardiologicznej, po lub w trakcie opieki w szpitalu. To w sumie dwie usługi dostępne w ramach koszyka gwarantowanych świadczeń NFZ. Niestety z uwagi na brak świadomości personelu medycznego, powolną informatyzację i wyzwania, jakie stoją przy wdrażaniu tego typu usług w publicznym sektorze telemedycyna nie cieszy się popularnością. Brak jest też zachęt dla lekarzy do korzystania z telekonsyliów kardiologicznych czy geriatrycznych z pacjentem. Stąd małe wykorzystanie świadczenia.

Komercyjne oferty e-konsultacji

Telekonsultacje medyczneZa gotówkę można nabyć dostęp do usługi e-konsultacji w ramach pakietów medycznych, ubezpieczeń zdrowotnych, abonamentów i platform medycznych. Często w cenie miesięcznej składki 49-89 zł znajdują się też nielimitowane wizyty ze specjalistami w prywatnych placówkach, badania laboratoryjne czy diagnostyczne. Sama, pojedyncza zdalna konsultacja z lekarzem to wydatek rzędu 39 zł dla pacjenta. Przy regularnych niższych opłatach na poziomie 19 zł miesięcznie, oprócz zdalnej konsultacji z Opiekunem Medycznym ( pielęgniarką, ratownikiem) jest możliwość rezerwacji wizyt stacjonarnych u konkretnych lekarzy, płacąc przez internet czy w placówce. W Internecie są dostępne wyszukiwarki wolnych terminów u lekarzy na wizytę, pośredniczą one między pacjentem a lekarzem (znanylekarz.pl, portal.abc.zdrowie.pl). Dzięki temu szybciej znajdzie się specjalistę w cenie, która będzie dla pacjenta najlepsza. Ostatecznie o potrzebie wizyty u lekarza można upewnić się korzystając z systemów do egzaminowania stanu zdrowia – testera objawów typu Symptom Checker (isymptomate.com, a dla osób anglojęzycznych ada.com). Tego typu usługi są bezpłatne, wymagają też podstawowej umiejętności korzystania z komputera czy smartphone, ale nie zastąpią rozmowy z lekarzem.

 

Dodaj komentarz